Artykuł sponsorowany

Stwierdzenie nabycia spadku u notariusza. Jak je uzyskać?

Stwierdzenie nabycia spadku u notariusza. Jak je uzyskać?

Formalne potwierdzenie praw do spadku jest na ogół załatwiane przez spadkobierców niezwłocznie po śmierci spadkodawcy. W większości przypadków jest to możliwe bez udziału sądu. Stwierdzenie nabycia spadku w kancelarii notarialnej cieszy się popularnością przede wszystkim z uwagi na szybkość przeprowadzenia procedury. Przeprowadzenie niezbędnej procedury jest również prostsze. Dowiedz się, dlaczego warto potwierdzić nabycie spadku u notariusza!

Potwierdzenie praw do spadku w kancelarii notarialnej

Stwierdzenie nabycia spadku u notariusza wiąże się z koniecznością przygotowania oraz zarejestrowania aktu poświadczenia dziedziczenia. Może on sporządzić taki akt, gdy spadkodawca pozostawił testament, ale również wtedy, gdy testamentu nie ma. Wówczas bowiem o tym, kto jest spadkobiercą rozstrzygają przepisy prawne.

Jeśli spadkobiercy ustalili między sobą wszystkie szczegóły dotyczące podziału majątku, w prosty sposób można doprowadzić do potwierdzenia przysługującym im praw. W tym celu muszą się jednak wszyscy stawić w kancelarii notarialnej w ustalonym wcześniej terminie.

Jeszcze przed przygotowaniem aktu poświadczenia dziedziczenia notariusz spisuje protokół dziedziczenia, w obecności wszystkich zainteresowanych osób. Podczas tych czynności notariusz informuje strony o obowiązku ujawnienia wszystkich okoliczności, które obejmuje treścią protokół. Uprzedza również o odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń. Do protokołu dołącza się:

  • odpis aktu zgonu spadkodawcy,
  • odpisy aktów stanu cywilnego osób powołanych do spadku z ustawy,
  • inne dokumenty, które mogą mieć wpływ na ustalenie praw do spadku.

Kolejny krok - rejestracja aktu poświadczenia dziedziczenia

Gdy protokół dziedziczenia zostanie spisany przez notariusza, dokonuje on przygotowania aktu poświadczenia dziedziczenia. Jak wskazują specjaliści Kancelarii Notarialnej Mariusz Cebulski, może tego dokonać, gdy nie ma wątpliwości co do osoby spadkobiercy oraz wysokości poszczególnych udziałów w spadku.

Niezwłocznie po przygotowaniu aktu poświadczenia dziedziczenia notariusz dokonuje jego wpisania do Rejestru Spadkowego. Posługuje się w tym celu systemem elektronicznym. W momencie dokonania wpisu w Rejestrze notariusz otrzymuje zawiadomienie o zarejestrowaniu aktu i możliwości uzyskania potwierdzenia faktu jego rejestracji. Etap ten kończy procedurę stwierdzenie nabycia spadku u notariusza.

Należy pamiętać, że stwierdzenie nabycia spadku w kancelarii notarialnej wiąże się z koniecznością uregulowania przez strony kwoty wynikającej z taksy notarialnej.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.