Na czym polega poświadczenie podpisu u notariusza?
Poświadczenie podpisu to jedna z najczęściej zamawianych u notariuszy usług. W ten sposób zabezpiecza się dokumenty przed podrobieniem albo podważeniem. Poświadczenie nie zobowiązuje notariusza do sprawdzenia treści pisma pod kątem zgodności z prawem. Liczy się tylko autentyczność podpisu składanego w obecności urzędnika lub oświadczenie, że wcześniej złożony podpis faktycznie został postawiony przez osobę zainteresowaną.
Jak wygląda poświadczenie podpisu u notariusza?
Poświadczenie podpisu to niezbyt skomplikowana procedura. Może dotyczyć pism urzędniczych lub umów zawieranych między dwoma osobami fizycznymi. Zanim notariusz spisze odpowiedni dokument, musi wypełnić szereg czynności, w tym:
Przeczytaj również: Kiedy warto udać się do notariusza?
- poinformować osobę zainteresowaną o skutkach stworzenia poświadczenia,
- upewnić się, że osoba zainteresowana podejmuje decyzję świadomie i nie jest zmanipulowana,
- upewnić się co do tożsamości klienta.
Ponieważ poświadczenie podpisu potwierdza jego autentyczność, notariusz może wymagać dokumentów potwierdzających tożsamość osoby go składającej. W tym celu niezbędne będzie okazanie dowodu osobistego albo innego dokumentu ze zdjęciem i numerem PESEL.
Przeczytaj również: Stwierdzenie nabycia spadku u notariusza. Jak je uzyskać?
Poświadczenie może dotyczyć podpisu stawianego w obecności notariusza lub takiego, którego autentyczność zostanie osobiście potwierdzona przez osobę go składającą. Dokument, który ma poświadczenie podpisu, nie zyskuje mocy urzędowej, a jedynie dołączoną do niego klauzulę poświadczeniową, która informuje, kiedy, gdzie i przez kogo został złożony podpis. Co ważne, notariusz nie ma obowiązku sprawdzać, czy treść podpisywanego dokumentu jest zgodna z prawem. Oznacza to, że nawet jeśli pismo jest autentyczne i zostało podpisane przez odpowiednią osobę, punkty w nim zawarte nie zawsze będzie można spełnić albo wyegzekwować ich realizację.
Przeczytaj również: Kiedy sporządza się protesty weksli i czeków?
Co musi zawierać klauzula poświadczeniowa?
Poświadczenie podpisu zawsze musi być spisane w konkretnej placówce, która ma wymagane uprawnienia. Firmy takie jak Kancelaria Notarialna to sprawdzone miejsca, które zapewniają spisanie dokumentu w sposób zgodny z prawem. Żeby mógł być on za taki uznany, musi zawierać:
- pełną datę spisania poświadczenia,
- na specjalne życzenie klienta godzinę i minuty spisania poświadczenia,
- miejsce spisania poświadczenia,
- oznaczenie kancelarii przygotowującej dokument,
- podpis i pieczęć notariusza,
- numer PESEL osoby, która stawia podpis.
Jeśli zabraknie któregokolwiek z tych elementów, dokument może zostać uznany za nieważny. Dlatego sprawdza go notariusz, ale i strony zainteresowane.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana