Artykuł sponsorowany

Jakie zachowania noszą znamiona mobbingu?

Jakie zachowania noszą znamiona mobbingu?

Mobbing to uporczywe nękanie, prześladowanie, zastraszanie i stosowanie przemocy psychicznej wobec współpracowników lub podwładnych. Jest złamaniem zasad Kodeksu Pracy, a więc zachowania, które noszą znamiona mobbingu, można zgłosić do sądu. Warto jednak wiedzieć, jakie zachowania mogą być uznane jako mobbing oraz co zrobić, gdy doświadcza się mobbingu w miejscu pracy.

 

Na czym polega mobbing?

Przede wszystkim należy podkreślić, że mianem mobbingu określa się uporczywe i długotrwałe zachowania – jednorazowa nieprzyjemna sytuacja nie może zostać uznana za mobbing. Jednak co ważne, nie ma znaczenia, kto dopuszcza się takich zachowań: czy pracodawca, pracownik, czy nawet klient. Znamiona mobbingu noszą takie zachowania jak: ośmieszanie, złośliwości, ignorowanie i lekceważenie oraz poważniejsze: groźby, poniżanie i przemoc. Należą do nich również zachowania o cechach molestowania seksualnego. Słowem: wszystkie działania, które wywołują w osobie mobbingowanej lęk oraz strach i które mogą spowodować uszczerbek na zdrowiu.

Ze strony pracodawcy niedopuszczalne są takie zachowania, jak nieprzyznawanie pracownikowi żadnych zadań lub nakładanie prac, które są poniżej jego kompetencji lub przekraczają jego możliwości, naruszają jego godność, są niebezpieczne dla zdrowia. Mobbingiem będzie również nieustanne krytykowanie pracy, odbieranie wcześniej przyznanych zadań, niedopuszczanie do głosu lub ciągłe przerywanie wypowiedzi. Takie działania łamią przepisy prawa pracy, a u pracownika powodują zaniżoną ocenę przydatności zawodowej oraz wykluczenie z zespołu współpracowników.

 

Jak walczyć z mobbingiem?

Co więc może zrobić pracownik, który doświadcza mobbingu? Przede wszystkim podjąć reakcję – otwarcie i stanowczo poinformować mobbera o zachowaniach, które mogą zostać uznane za mobbing, najlepiej w obecności świadków. Dobrze jest robić notatki, które później mogą stać się dowodem w sądzie. Warto również skonsultować się z prawnikiem, np. z kancelarią radcy prawnego z Warszawy, by ustalić ewentualną strategię obrony przed sądem, jeśli działania polubowne nie przyniosą rezultatu.

Bo choć pojęcie mobbingu pojawia się w polskim prawie, kodeks pracy nie określa granic czasowych lub częstotliwości trwania zachowań, które noszą znamiona mobbingu. Dlatego każdorazowo spór rozstrzyga sąd. Dobrze jest więc mieć dowody na to, że próbowaliśmy samodzielnie załagodzić sytuację, np. poprzez rozmowę lub mediację. Niezbędna może okazać się także opinia lekarza, która potwierdzi uszczerbek na zdrowiu spowodowany długotrwałym stresem.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.