Jak sporządzić testament?
Sprawy związane z rozdzieleniem spadku na poszczególne osoby są dość delikatnym i nierzadko budzącym wątpliwości tematem. Dlatego, jeśli zależy Ci na tym, aby Twój dorobek życia był odpowiednio rozdysponowany w akcie ostatniej woli, koniecznie zajmij się sporządzeniem testamentu. Jak się za to zabrać i co musisz w nim umieścić? Wszystkiego dowiesz się z poniższego artykułu.
Testament a kwestie prawne
Testament to jedyna zgodna z prawem możliwość na sprawiedliwe rozdysponowanie swojego majątku w akcie ostatniej woli. Dzięki niemu uniknie się ewentualnych przyszłych konfliktów i rozpraw sądowych. Do spisania testamentu zobowiązany jest spadkodawca. Przepisy prawne w tym przypadku absolutnie nie zezwalają na przekazanie pełnomocnictwa do tej czynności innej osobie. Co więcej, spadkodawca musi mieć zdolność do czynności prawnych i być w pełni władz umysłowych. Dokument taki traci ważność, jeśli został on sporządzony przez osobę pod wpływem groźby lub wprowadzonej w błąd.
Pamiętaj, że spisanie testamentu nie oznacza, że nie można go już zmienić. Akt taki możesz unieważnić bądź modyfikować w dowolnej chwili. Wszystkie czynności musisz jednak podjąć osobiście. Warto zaznaczyć, że testament może zawierać rozrządzenie tylko jednego spadkodawcy. Niemożliwe jest złożenie wspólnego testamentu z inną osobą, na przykład ze swoim partnerem.
Sporządzanie testamentu krok po kroku
Zastanawiasz się, jak zabrać się za rozporządzenie testamentowe? Możliwości jest kilka. Jedną z nich jest sporządzenie takiego dokumentu samodzielnie. Jednak rozwiązanie takie niesie za sobą kilka wad. Przede wszystkim, testament musi uwzględniać ściśle określone normy prawne. W przeciwnym wypadku istnieje ryzyko, że ktoś uzna go za nieważny.
Zdecydowanie lepszym rozwiązaniem jest skorzystanie z usług odpowiedniej kancelarii. Sporządzaniem testamentów i nie tylko zajmuje się Kancelaria Notarialna Pauliny Łukasiewicz w Gdańsku.
Co musisz wiedzieć przed udaniem się do notariusza? Przede wszystkim na spokojnie ustal, jak zamierzasz rozdzielić swój majątek. W jego skład mogą wchodzić takie elementy jak:
oszczędności,
nieruchomości,
ruchomości.
Do kancelarii koniecznie zabierz również dokumenty potwierdzające Twoją tożsamość. Cały proces sporządzania testamentu jest dość prosty, a wraz ze wsparciem ekspertów zajmie Ci mniej więcej od 30 minut do 2 godzin. Jak więc widać, wszystko możesz załatwić podczas jednej wizyty. W razie wyrażenia takiej chęci przez spadkodawcę, sporządzony i podpisany zapis ostatniej woli może być bezpiecznie przechowany przez kancelarię.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana