Czym zajmuje się rzecznik praw konsumenta i kiedy się do niego zgłosić?

Czym zajmuje się rzecznik praw konsumenta i kiedy się do niego zgłosić?

Do rzecznika praw konsumenta możesz się zgłosić, gdy twoje interesy konsumenckie zostały naruszone. Pośredniczy on między tobą a przedsiębiorstwem, doradzając ci określone działania na podstawie przysługujących ci praw. Jeśli więc nie możesz porozumieć się z daną firmą, zgłoś się do rzecznika — jako urzędnik państwowy może żądać od niej udzielenia informacji. Co jeszcze należy do jego zadań? Wyjaśniamy dalej w artykule.

Co może rzecznik praw konsumenta?

Urząd ochrony praw konsumenta został utworzony w 1999 roku w celu pomocy konsumentom w rozwiązywaniu sporów z przedsiębiorstwami. Co ważne, rzecznik nie zajmuje się zbiorowymi interesami klientów — to należy do obowiązków Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. 

Zadania rzecznika praw konsumenta zawarte są w ustawie z dnia 11 lutego 2021 roku o ochronie konkurencji i konsumentów. Wśród najważniejszych obowiązków można wymienić:

  • udzielanie porad konsumentom i informacji na temat przysługujących im praw
  • reprezentowanie klientów przed przedsiębiorstwami
  • współpraca z Prezesem Urzędu, organizacjami konsumenckim i organami Inspekcji Handlowej
  • reprezentowanie klienta przed sądem, wytaczanie powództw na rzecz ochrony praw konsumenta, za zgodą tego ostatniego i w przypadku, kiedy próba polubownego zakończenia konfliktu okazała się nieudana
  • składanie wniosków w sprawie zmiany i stanowienia przepisów prawa miejscowego w obszarze ochrony interesów konsumentów.

Rzecznik konsumenta może zwrócić się do firmy z prośbą o wyjaśnienie powodu niezrealizowania żądań klienta oraz skłonić ją do ugodowego zakończenia sprawy i udzielić pouczenia. Czy rzecznik praw klienta jest płatny? Nie, rzecznik edukuje i doradza konsumentom za darmo. Każdy może się do niego zgłosić, kiedy ma wątpliwości odnośnie do przeprowadzonych transakcji, usług.

Z czym można zwrócić się do rzecznika praw klienta?

Główne problemy, z jakimi przychodzą do rzecznika praw konsumenta poszkodowane osoby, to:

  • otrzymanie niezgodnego z opisem towaru
  • nieuwzględnienie przez firmę reklamacji lub gwarancji
  • nienależyte wykonanie usług przez fachowców w danej dziedzinie, np. firmy zajmujące się naprawą sprzętów, czy przeprowadzaniem remontów
  • niejasne umowy, złamanie warunków umów w zakresie usług transportowych, bankowych, turystycznych, edukacyjnych, ubezpieczeniowych, a także dotyczących nieruchomości i zdrowia.
  • wprowadzenie w błąd konsumenta
  • umowy zawierane na odległość.

Rzecznik praw konsumenta

Często zdarza się, że deweloperzy umieszczają w umowach niedozwolone klauzule, nie oddają na czas nieruchomości, albo zmuszają swoich klientów do podpisania niekorzystnych dla nich dodatków do umów. W przypadku turystyki może się okazać, że warunki zamieszkania i obsługi są w niższym standardzie niż to było ustalone wcześniej na papierze w biurze podróży. 

Jak zgłosić sprawę do rzecznika praw konsumenta?

Możesz skorzystać z bezpłatnej infolinii lub użyć wyszukiwarki rzecznika w twojej okolicy, dostępnej na stronie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Na bezpośrednią konsultację należy się umówić. Masz też możliwość zgłosić sprawę rzecznikowi wysyłając pismo tradycyjną pocztą. Dostępna jest także opcja: rzecznik praw konsumenta online. E-poradę otrzymasz drogą mailową. Adres kontaktowy zamieszczony jest w serwisie UOKiK.

Miejscowy rzecznik prawa konsumenta stacjonuje w urzędach powiatowych. W przypadku, gdy powiat posiada ponad 100 tys. mieszkańców, a także w miastach na prawach powiatu rzecznik praw klienta może przyjmować interesantów w osobnym biurze.

Czego nie może rzecznik ochrony praw konsumenta?

Nie ma możliwości kontrolowania przez niego przedsiębiorstw oraz nakładanie na nie kar. Rzecznik występuje w sądzie jako oskarżyciel, nie ma uprawnień do orzekania o danych sprawach.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.